Monday 9 July 2012

Tugasan Terkini...

Assalamualaikum wbt & salam sejahtera...bertemu kita pada tugasan yang seterusnya...untuk tugasan kali ini,kami semua telah diberi tugas oleh pensyarah kami di dalam kelas minggu lepas mengikut kumpulan masing-masing...setelah maklumat dicari,kami semua harus membentangkan segala maklumat dan info yang kami telah cari secara berkumpulan...seterusnya hendaklah dipostkan dalam blog masing-masing dan memberi komen di dalam blog pensyarah kami...segala maklumat dan info akan diketahui di bawah ini...

INTERNET DALAM PENDIDIKAN

Pengenalan
Penggunaan teknologi komputer dalam bidang pendidikan bukanlah sesuatu yang baru, malah telah lama diperkenalkan di negara-negara maju seperti Amerika dan Eropah sejak awal tahun 60 an lagi. Malaysia tidak ketinggalan dalam menikmati arus pembangunan yang berasaskan komputer ini. Dalam konteks pendidikan, ia bukan hanya mampu membantu tugas-tugas pengurusan dan pentadbiran, tetapi berpotensi sebagai alat untuk mengayakan lagi persekitaran pengajaran dan pembelajaran bagi hampir semua mata pelajaran. Penciptaan mikro komputer pada awal tahun 70 an telah memberi kesan yang mendalam kepada penggunaan teknologi tersebut dalam bidang pendidikan di Malaysia (NorHashim, Mazenah & Rose Alinda, 1996).

Aspek teknologi telah digabungkan dalam kurikulum sekolah sebagai satu daya usaha ke arah menyemai dan memupuk minat serta sikap yang positif terhadap perkembangan teknologi. Budaya persekolahan seharusnya diubah daripada sesuatu yang berdasarkan memori kepada yang berpengetahuan, berpemikiran, kreatif dan penyayang dengan menggunakan teknologi terkini ( KPM, 1997 ). Atas alasan inilah pihak kerajaan melalui Kementerian Pendidikan berhasrat untuk mengujudkan Sekolah Bestari yang sekali gus bertindak mengisi agenda perancangan dan pelaksanaan Koridor Raya Multimedia ( Multimedia Super Corridor atau MSC ). Pelaksanaan Sekolah Bestari akan membuka ruang seluas-luasnya kepada teknologi komputer dan internet, yang akan membolehkan fleksibiliti dan kepelbagaian dibina dalam sistem pendidikan (KPM, 1997). Penggunaan dan perkembangan internet yang meluas dalam bidang perniagaan dan komunikasi, akan memudahkan pelaksanaannya dalam bidang pendidikan.

Peranan komputer dan internet dalam pendidikan
Penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran matematik dapat memperkembang dan memperkayakan lagi tajuk yang diajar. Lebih sedekad yang lalu, NCTM (National Council of Teachers' of Mathematics, 1980) mencadangkan supaya pengajaran matematik mengambil peluang luas yang ditawarkan oleh komputer. Cockcroft (1982) menyarankan bahawa penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran matematik bukan sahaja boleh memperbaiki kualiti pengajaran matematik malah penggunaan komputer juga boleh merubah kepentingan sesuatu tajuk dalam silibus matematik. Keadaan yang sama juga mungkin wujud dalam pengajaran dan pembelajaran matapelajaran lain di sekolah. Aktiviti penyelesaian masalah adalah bahagian terpenting dalam pendidikan matematik. Pencapaian yang tinggi dalam matematik tidak bermakna jika seseorang pelajar tidak mampu melakukan proses penyelesaian masalah. Laporan Cockcroft (1982) menegaskan bahawa masalah matematik harus diterjemahkan kepada sebut an dan bahasa matematik sebelum ianya diselesaikan. Langkah terjemahan seperti ini memerlukan fahaman yang lengkap terhadap struktur konsep yang terkandung dalam masalah tersebut. Keadaan ini telah menyebabkan kesukaran pembelajaran di kalangan setengah-setengah pelajar. Masalah dan kesukaran ini boleh diatasi melalui penggunaan komputer ( Lim, 1989 ).

Dalam beberapa kajian yang telah dijalankan (Funkhouser, 1993; Henderson and Landersman, 1992; Chazan, 1988; Mc Coy, 1991; Al Ghamdi, 1987) didapati bahawa:

Pelajar yang menggunakan komputer dalam matematik mempunyai sikap yang lebih positif terhadap dirinya sebagai ahli matematik dan berkeupayaan menyelesaikan masalah yang lebih kompleks.
Perisian komputer yang digunakan dalam proses pengajaran akan dapat membantu pelajar memahami konsep dan prinsip matematik dengan mudah dan berkesan.
Pencapaian pelajar dalam peperiksaan akhir menunjukkan peningkatan yang ketara.
Kumpulan yang belajar berbantukan komputer mempunyai kemampuan mengekalkan maklumat dalam jangka masa yang lebih lama dan dapat menggunakannya dalam bidang-bidang lain.
Penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran melibatkan beberapa aplikasi, seperti spreadsheet, multimedia dan internet. Peranan dan penggunaan internet telah mula dikenalpasti dapat membantu pengurusan dalam sistem pendidikan negara khususnya dalam pelaksanaan proses pengajaran pembelajaran di dalam dan luar bilik darjah yang secara langsung melibatkan para pendidik, pelajar dan ibubapa serta ahli masyarakat yang prihatin.

Kajian oleh Christie (1996) terhadap penggunaan mel eletronik (e-mail) dan penerokaan maklumat di kalangan para pelajar sekolah rendah mendapati bahawa, selain daripada semangat belajar secara kumpulan (cooperative learning), para pelajar juga semakin mesra dengan alat teknologi ini dan sentiasa berusaha untuk meneroka 'alam yang baru ditemui' (virtual reality). Mereka sentiasa menemui maklumat baru dan bahan-bahan yang amat menarik perhatian. Nolan dan Martin (1994) menyatakan bahawa pembelajaran dalam suasana baru seperti menggunakan internet di sekolah telah membawa banyak perubahan kepada pelajar. Pelajar didapati lebih mahir membuat kajian dan lebih berfikiran secara kritikal. Walau bagaimanapun jurang perbezaan sosial ekonomi di kalangan pelajar harus diambil kira semasa pendedahan teknologi komputer dan internet diberikan (Bier et. al, 1996).

Kang (1995) dalam kajiannya untuk menilai kesan aktiviti mel eletronik ke atas sikap pelajar terhadap internet telah mendapati bahawa para pelajar amat kagum dan tertarik kepada internet. Mesej yang dihantar sejauh 25,000 batu jauhnya boleh sampai dalam masa beberapa minit sahaja. Para pelajar juga amat berhati-hati semasa menulis mesej supaya tidak terdapat kesalahan ejaan dan maksudnya boleh difahami oleh sipenerima dengan mudah. Amalan ini akan dapat meningkatkan penguasaan bahasa, khususnya bahasa Inggeris. Aktiviti komunikasi dalam internet seperti mel eletronik akan dapat menyediakan pelajar untuk dunia pekerjaan yang akhir-akhir ini banyak menggunakan proses perhubungan telekomunikasi yang canggih ( Everett and Ahern, 1994 ).

Internet akan menjadi sebahagian dari sekolah bestari menjelang Januari 1999 kelak. Telah pun diumumkan bahawa, semua sekolah menengah akan mendapat akses ke internet menjelang tahun 2000. Kementerian Pendidikan Malaysia dengan kerjasama serta bantuan kepakaran MIMOS, telah melancarkan Projek Jaringan Pendidikan (Sulaiman, 1996). Melalui projek ini, Kementerian Pendidikan telah menyediakan kemudahan dan perkhidmatan rangkaian kepada para pelajar dan pendidik di samping menyediakan program latihan yang berterusan kepada guru-guru. Program ini, walaupun kurang berjaya, tapi sekurang-kurangnya telah dapat memberi pendedahan awal kepada guru-guru dan pelajar tentang penggunaan dan peranan internet kepada dunia pendidikan. Dalam perkembangan terbaru, Kementerian Pendidikan Malaysia melalui Bahagian Pendidikan Guru, sedang menjalankan Kursus Dalam Perkhidmatan (14 Minggu ) Bestari kepada guru-guru di seluruh negara bertempat di beberapa buah maktab perguruan. Guru-guru ini dipilih daripada 90 buah sekolah yang dijangka akan melaksanakan kurikulum baru bestari mulai tahun 1999.

Dalam kursus ini, guru-guru akan didedahkan dengan pelbagai kemahiran generik termasuklah kemahiran teknologi maklumat yang seterusnya akan menjadi asas dan keperluan utama dalam pembinaan pakej pembelajaran bestari. Para peserta akan berpeluang menjadikan internet sebagai sumber dan alat penyebaran maklumat yang cepat dan berkesan.

Integrasi internet dalam pendidikan

Internet atau ‘Internasional Network of Networks’ ialah sebuah rangkaian gergasi komputer di peringkat antarabangsa (TMB, 1998) dan merupakan cara komputer berkomunikasi antara satu sama lain ( Crumlish, 1996 ). Ia mengandungi lebih daripada 50 ribu rangkaian komputer di seluruh dunia, lebih daripada 6.6 juta komputer hos dan lebih daripada 50 juta pengguna dari lebih daripada 160 buah negara (Zoraini, 1995). Dalam rangkaian Internet, terdapat berbagai jenis bahan yang berjuta-juta bilangan dan sentiasa bertambah dari sehari ke sehari. Bahan-bahan ini termasuklah artikel, imej grafik, perisian komputer, video, audio, majalah, kertas persidangan, permainan, projek dan sebagainya. Di dalam Internet terdapat lebih daripada 8 000 kumpulan diskusi eletronik. Kumpulan ini mungkin terdiri daripada beberapa orang sehinggalah ke beberapa ribu orang yang berbincang tentang perkara yang sama, termasuklah matematik. Terdapat beberapa perkara penting yang perlu difahami oleh para pendidik berhubung dengan penggunaan internet dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Pertama
Internet hanya akan bertindak sebagai sumber dan alat bantu dalam P&P . Aktiviti pembelajaran hendaklah dirancang dengan teliti oleh guru supaya internet dapat digunakan dengan berkesan.

Kedua
Komputer dan internet tidak mengubah peranan guru. Malah sebaliknya ,guru akan sentiasa berusaha untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka, khususnya dalam bidang IT. Ketrampilan dan keperibadian yang mulia akan tetap menjadi tunjang dan ikutan utama.

Ketiga
Penggunaan komputer dan internet dapat mengurangkan beban tugas guru dan murid di samping setiap kerja dapat dilakukan dengan kemas, teratur dan sistematik.

Keempat
Internet amat bermanfaat kepada guru dan murid serta ibubapa khususnya dalam menghadapi cabaran IT dan era globalisasi. Industri berasaskan maklumat yang akan mencorakkan kehidupan pada masa hadapan , perlu diberi perhatian sewajarnya oleh setiap ahli masyarakat, khususnya warga pendidik dan para ibubapa.

Internet telah menyediakan beberapa kemudahan, antaranya:

·         E – mail (Mel Eletronik)

·         Laman Web (WWW)

·         Internet Relay Chat (IRC)

·         Telnet

·         Kumpulan Diskusi dan Berita

·         File Transfer Protocal (FTP)

Semua kemudahan di atas boleh dimanfaatkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Para guru harus bijak memilih aplikasi yang sesuai digunakan. Oleh itu, perancangan aktiviti yang kemas dan teratur amatlah penting, supaya murid-murid dapat menggunakan internet secara maksimum dan optimum. Semua aplikasi tersebut boleh digunakan sama ada sebagai sumber maklumat atau pun sebagai bahan bantu yang diintegrasikan terus dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

  Seorang guru atau pensyarah boleh menerima dan memeriksa hasil tugasan pelajarnya melalui kemudahan e-mail.

Antara aktiviti yang boleh dilakukan oleh guru dengan mengunakan e-mail ialah (Zulkifli, 1998):

-Berkomunikasi secara dalaman dan luaran sesama guru, ibu-bapa, pelajar, dan pihak jabatan serta kementerian.
-Mendapatkan khidmat nasihat pakar dan bantuan teknikal.
-Berkongsi dan bertukar pendapat berhubung dengan proses pengajaran dan pembelajaran ; teknik        pengajaran terbaik, idea kreatif dan inovatif, latihan dan penilaian, bahan bantu mengajar dan sebagainya.
-Menghubungi agensi pusat dan swasta serta institusi pendidikan lain mengenai sesuatu program dan polisi yang di gunakan khususnya dalam menyelesaikan sesuatu masalah yang timbul.



Kegunaan internet kepada pelajar:

-Berkongsi menjalankan sesuatu projek dengan pelajar di sekolah-sekolah lain.
-Berbincang dengan rakan dari kalangan berbagai budaya dan latar belakang negara mengenai berbagai isu semasa.
-Mengalakkan perkembangan bahasa terutama bahasa Inggeris melalui komunikasi dengan rakan pena di luar negara.
-Memperolehi bahan dan teknik di dalam menyelesaikan sesuatu masalah pelajaran secara "on-line".


Aktiviti-aktiviti seperti di atas akan memberi banyak faedah kepada para pelajar ( Zoraini, 1996):

-Pelajar lebih peka terhadap isu semasa dunia
-Pelajar dapat membiasakan diri dengan aplikasi komputer
-Pelajar berpeluang menjalankan aktiviti kumpulan , dan
-Pelajar dapat meningkatkan kemahiran berfikir, kemahiran bahasa atau kemahiran berkomunikasi


NOTA PRINSIP REKA LETAK



1.0   Pengenalan

Reka letak dalam perisian persembahan elektronik ialah ilmu atau kemahiran yang digunakan untuk meletak dan menyusun media pada paparan bagi membentuk persembahan yang menarik.Keupayaan meletak dan menyusun elemen media yang baik dan berkesan memberi kesan yang positif terhadap persembahan.


2.0   Prinsip Reka Letak CASPER

Prinsip reka letak CASPER merupakan panduan menyusun media seperti teks, grafik, animasi dan video pada sesuatu persembahan yang dapat merangsang perhatian dan minat penonton.

Skrin yang diletakkan dengan media tanpa dirancang menyebabkan persembahan yang  dihasilkan kurang menarik.

Prinsip reka letak CASPER adalah berdasarkan singkatan perkataan CASPER seperti berikut:

C  -  Contrast             (Perbezaan yang ketara)
A  -  Alignment           (Penjajaran)
S  -  Simplicity            (Ringkas)
P  -  Proximity            (Jarak antara objek)
E  -  Emphasis           (Penekanan )
R  -  Repetition          (Pengulangan)
















2.1   Contrast   (Perbezaan yang ketara)
Kunci atau prinsip contrast menyatakan bahawa jika dua item tidak serupa, maka harus jadikan mereka berbeza iaitu sangat berbeza. Idea utama di sebalik contrast ialah untuk mengelak unsur dalam paparan kelihatan hampir sama. Contrast adalah salah satu daripada cara yang paling berkesan untuk menambahkan tarikan terhadap sesuatu reka bentuk.

Contrast  boleh dibuat dalam berbagai cara. Antaranya contrast antara
  1. font jenis besar dan jenis kecil
  2. font berlainan muka taip
  3. garis halus dan garis kasar
  4. warna sejuk dan warna hangat
  5. tekstur licin dan tekstur kasar
  6. unsur  mendatar dan unsur menegak
  7. garis berjauhan dan garis berdekatan satu sama lain
  8. grafik kecil dan grafik besar.

2.2   Alignment   (Penjajaran)

Pereka grafik selalunya ingin meletakkan teks dan grafik di mana terdapat tempat kosong di atas paparan tanpa memikirkan item lain. Akibatnya keadaan menjadi berselerak, contohnya seperti dapur yang berselerak dengan cawan di sini, piring di sana, napkin di atas meja dan kain pencuci di atas lantai.

Dalam prinsip alignment, setiap item yang hendak diletakkan dalam muka perisian perlulah seimbang dengan muka perisian kursus agar kelihatan menarik. Pembangun perisian kursus seharusnya pandai menyusun item yang ingin dipersembahkan supaya ia kelihatan seimbang. Dengan kata lain, dalam prinsip alignment, item perlu disusun supaya tidak janggal.

Item juga perlu mempunyai kaitan secara visual antara satu sama lain di setiap paparan perisian kursus.


2.3   Simplicity  (Ringkas)

Grafik dan animasi perlu ringkas, mudah dan dapat merangsang  pengguna memahami maksud yang hendak disampaikan.  Dengan kata lain sesuatu bahan grafik dan bahan yang diletakkan di atas paparan seharusnya dapat memudahkan penerokaan dan merangsangkan pemikiran.

Visual yang dipilih perlulah ringkas, bersesuaian dengan pengguna dan mudah difahami.  Dengan kata lain, penggunaan grafik dan elemen media dalam perisian yang dibina perlulah membantu pengguna melayari perisian dengan mudah.


2.4   Proximity   (Jarak antara objek)

Secara ringkas proximity boleh dikatakan sebagai reka letak dari aspek jarak antara teks, jarak antara grafik serta jarak antara teks dan grafik.  

Item-item yang mempunyai kaitan antara satu sama lain berkaitan perlu dikumpulkan supaya dilihat sebagai satu kumpulan dan tidak terpisah.

Item-item yang tidak berkaitan pula harus dijarakkan untuk mengelakkan tindanan supaya dapat dilihat sebagai membawa maklumat yang berlainan. 

Hasilnya paparan  akan kelihatan menjadi satu unit visual yang mempunyai beberapa unit maklumat yang terpisah.


2.5   Emphasis  (Penekanan )

Pembangunan paparan perisian kursus perlu kepada cara tertentu bagi memberi penekanan terhadap perkara dan maklumat  yang hendak disampaikan melalui paparan.

Pelbagai cara boleh digunakan untuk menarik perhatian penonton dan pengguna perisisan kursus termasuk:
·        saiz teks dan objek,
·        bentuk teks dan objek,
·        susun atur teks dan objek,
·        warna teks, warna objek dan warna latar,
·        grafik dan animasi.

Namun begitu adalah dinasihatkan supaya tidak menggunakan terlalu banyak elemen sampingan untuk menarik perhatian, yang mana boleh menyebabkan tumpuan  lebih kepada elemen sampingan dan bukan kepada maklumat sebenar yang hendak disampaikan melalui paparan.


2.6   Repetition  (Pengulangan)

Kewujudan piawaian antara paparan  dapat membantu pengguna mentafsir dan memahami dengan mudah mesej yang diberikan melalui perisian kursus.

Pengulangan penekanan (emphasis) tertentu  seperti warna latar dan  saiz serta bentuk font dalam persembahan akan membantu pemahaman pengguna terhadap kategori mesej yang sedang disampaikan melalui perisian kursus.   Namun begitu pengulangan yang  terlalu banyak perlu dielakkan kerana boleh menyebabkan paparan menjadi tidak menarik sehingga tidak dapat menyampaikan mesej.


Dalam keadaan tertentu, suatu mesej boleh diulang dengan menggunakan media yang berlainan termasuk media teks, grafik, audio atau animasi.   Ini membolehkan pelbagai pengguna yang mempunyai kecenderungan berbeza terhadap media menggunakan sesuatu perisian kursus dengan tahap keberkesanan yang sama.



3.0   Panduan Asas Membina Slide Paparan Persembahan

Terdapat lima media yang digunakan dalam membina perisian persembahan elektronik, iaitu teks, grafik, audio, video dan animasi.  Dalam satu persembahan elektronik tidak semestinya kelima media ini digunakan. Pembangun perisian perlu bijak menggunakan media dalam persembahan elektronik bagi menghasilkan persembahan yang memberi impak yang baik dan berkesan kepada pengguna.

Penggunaan media yang sembarangan akan menghasilkan kesan yang negatif terhadap persembahan seperti:

     i.penggunaan warna yang banyak dan menyilau menyebabkan mata pengguna akan merasa letih

      ii. paparan persembahan yang dibina menggunakan warna, font teks dan saiz teks yang terlalu banyak dalam sesuatu persembahan akan menganggu tumpuan seterusnya membosan pengguna.

    iii.kandungan kognitif yang terlalu banyak dalam satu paparan menjejas keupayaan pengguna membentuk kefahaman seperti yang diharapkan oleh pembina persembahan.



4.0   Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian Dalam Pembinaan Persembahan

Dalam pembinaan sesuatu persembahan, lima perkara berikut perlu diberi perhatian iaitu: 


4.1   Keperluan persembahan

Persembahan elektronik yang menggunakan kaedah tunjuk cara adalah lebih sesuai kerana pembangun perisian menggunakan video berbanding menggunakan gambar.  Persembahan menggunakan gambar pula adalah lebih sesuai untuk menerangkan sesuatu keadaan berbanding dengan menggunakan teks.


4.2     Golongan sasaran pengguna

Dalam membangun persembahan yang mempunyai golongan sasaran terdiri daripada golongan kanak-kanak TADIKA adalah lebih sesuai pembangun perisian menggunakan animasi.Penggunaan animasi yang banyak pula tidak sesuai digunakan untuk membuat persembahan bagi golongan dewasa.


4.3     Lokasi persembahan

Persembahan di dewan yang besar tetapi menggunakan teks yang mempunyai font yang kecil akan menyebabkan pengguna tidak dapat membaca mesej yang hendak di sampaikan dan akhirnya akan menyebabkan rasa bosan di kalangan penonton.


4.4     Makna kepada mesej persembahan

Persembahan yang membawa mesej yang sedih dan sayu tetapi menggunakan warna panas dan terang adalah tidak sesuai sebaliknya warna yang sesuai ialah warna yang lembut dan harmoni.


4.5     Memilih media yang berkaitan

Pembangun persembahan perlu memilih media yang berkaitan dengan mesej persembahan bukan berdasarkan kegemaran pembangun persembahan. Contohnya klip video yang menunjukkan senario kampus tidak sesuai dijadikan video pengenalan untuk persembahan teknik bola sepak.


5.0   Mencipta kerangka persembahan menggunakan papan cerita

Papan cerita adalah himpunan lakaran rupa bentuk secara bersiri dan ia juga adalah  skrin paparan yang digunakan dalam aplikasi perisian multimedia. Paparan skrin perlu dirancang dengan baik. Dalam melakar papan cerita, pembangun perisian perlu mengaplikasikan prinsip reka letak. Papan cerita  disediakan di peringkat awal proses reka bentuk.  Papan cerita merupakan lakaran imaginasi pembangun perisian tentang apa yang hendak dipaparkannya dalam sesuatu persembahan multimedia.


5.1  Papan cerita perlu mengambil kira elemen berikut:
  • warna atau objek latar paparan
·        jenis mata huruf, saiz dan warna teks,
·        imej seperti gambar dan grafik pegun,
·        grafik animasi,
·        audio iaitu  suara serta bunyi latar dan objek bunyi,
·        video dan
·        unsur interaktif seperti hotspot


5.2   Kelebihan papan cerita
           
Penyediaan papan cerita memberi beberapa kebaikan berikut:

i.                    Membolehkan pembangun perisian kursus mencambah minda dan idea
ii.                  Membolehkan pembangun perisian merancang reka bentuk muka perisian kursus di peringkat awal.
iii.           Membolehkan pembangun perisian kursus menzahirkan idea sebelum dipindahkan ke paparan di komputer.
iv.         Membolehkan pembangun  perisian kursus merancang dan mengaplikasikan teori pembelajaran dan strategi pembelajaran dengan mudah.
v.                   Membolehkan perubahan yang dikehendaki dilakukan dengan mudah.
vi.                 Menjimatkan masa dan kos pembinaan perisian kursus.
vii.               Mengurangkan risiko tertinggal maklumat persembahan yang penting.
viii.      Membolehkan pembangun perisian kursus mengaplikasikan pelbagai teknik reka bentuk perisian kursus.


Monday 2 July 2012

Tugasan TMK Minggu 2

Dalam minggu ini, tugasan yang diberikan berkaitan 4 penggunaan TMK dalam P&P PJ...Antara mod-mod berikut ialah :

1) Tutorial
2) Penerokaan
3) Aplikasi
4) Komunikasi

Fokus 4 mod penggunaan TMK dalam P&P PJ lebih kepada kelebihan dan kekurangan penggunaan TMK tersebut...

       Maksud penggunaan TMK dalam P&P
*Menggunakan TMK secara berfikiran,terancang serta bersesuaian dengan P&P bagi meningkatkan kecekapan dan keberkesanan P&P...

       Kelebihan
   1) Meningkatkan kemahiran pelajar terhadap TMK
   2) Bimbingan orang perseorangan yang minimum kepada keselesaan pelajar
   3) Memberi masa yang secukupnya bagi pelajar memahami sesuatu
   4) Mewujudkan pembelajaran kendiri terhadap pelajar
   5) Mampu meningkatkan motivasi pelajar
   6) Memberi peluang pembelajaran yang sama kepada pelajar berlainan keupayaan
   7) Mampu meningkatkan kemahiran dan dan penguasaan pelajar

1) TMK Sebagai Tutorial
     *digunakan untuk menyampaikan untuk kandungan pelajaran berunsurkan susunan,sukatan,proforma dan urutan yang telah ditetapkan.
   
    Merangkumi
    1) Pembelajaran ekspositori
    2) Persembahan demonstrasi yang berurutan,babak yab dikawal oleh sistem
    3) Penyediaan latihan atau latih tubi yang dikawal oleh sistem

Alat untuk pembelajaran untuk mod tutorial merangkumi komputer,perisian CD ROM laman web dan lain-lain...

Kekurangan Mod Tutorial
1) Perisian tidak bermutu
2) Tidak produktif
3) Penyalahgunaan ICT
4) Masa lebih digunakan

2) TMK Sebagai Perisian
    *penggunaan TMK sebagai medium seperti:
    1) Cari dan akses maklumat melalui CD-ROM,internet dan portal maklumat
    2) Mengalami,mempelajari serta mengkaji sesuatu secara simulasi
    3) Melihat demonstrasi sesuatu yang beryrutan babaknya dan dikawal oleh sistem

Kelebihan Mod Perisian
    1) Pelajar boleh mengawal dan menentukan maklumat yang diterima melalui TMK.
    2) Para pelajar akan belajar secara kendiri melahirkan pemikiran kreatis,belajar menyelesaikan masalah      dan mendapatkan pengalaman belajar serta membina pengetahuan melalui interaksi sosial
   3) Sesuai digunakan untuk pembelajaran berbentuk inkuiri penemuan,menjurus kepada penyelesaian masalah sebenar berdasarkan kajian masa depan

3) TMK Sebagai Aplikasi
    *membantu pelajar melaksanakan tugasan pembelajaran dan bukan sebagai mekanisme penyaluran maklumat pengajaran dan pembelajaran contohnya penggunaan perisian hamparan,elektronik dalam pembinaan jadual,pembangunan rekacipta bentuk,memplot graf dalam tugasan.

Contoh perisian yang biasa digunakan ialah:
i) Computer Aided Design (CAD)
ii) Google Sketch
iii) Adobe Photoshop
iv) Sony Vegas
v) Microcontroller 8051

4) TMK Sebagai Komunikasi
    *alat permudah komunikasi,biasa digunakan untuk membantu pelajar dan guru berhubung,menghantar dan menerima dan berkongsi maklumat dalam pelbagai bentuk dari dua lokasi berasingan

    *komunikasi boleh dilakukan dalam pelbagai mod seperti
    i) teks
    ii) grafik
    iii) audio
    iv) video
    v) kombinasi pelbagai mod seperti audio+teks+grafik

   *terdapat 4 komunikasi dalam dalam P&P yang boleh digunakan:
    i)  teknik seorang (persendirian)
    ii) teknik seorang kepada seorang
   iii) teknik seorang kepada ramai
   iv) teknik ramai kepada ramai

Kelebihan Mod Komunikasi
*dapat melaksanakan pembelajaran secara kolaboratif,meningkatkan pembelajaran secara global dan boleh merujuk kepada pakar dari dalm dan luar negara...

Sekian saja maklumat dan info yang aku dapt dari pelbagai sumber...segala kelewatan dan kekurangan tugasan ini dimaafkan..yang kurang dari diri aku sendiri yang baik datang dari Allah SWT...^_^


Sunday 1 July 2012

Teknik-Teknik Persembahan TMK Dalam P&P PJ

Salam kwn2 sekalian..utk post kali nie sbnrnye due date dh tlpas tp harus disiapkan jua..diharapkan dgn tugasan yg lwt nie...Diharapkan past kali nie boleh dijadikan panduan dan rujukan utk kwn2...
Kaedah kaedah yang digunakan dalam Pengajaran Pendidikan Jasmani

Terdapat beberapa kaedah/teknik yang digunakan untuk mengajar matapelajaran Pendidikan Jasmani. Antara kaedah yang disarankan ialah :

i)   Kaedah Kuliah
ii)  Kaedah Perbincangan
iii) Kaedah Kuliah-Demonstrasi
iv) Kaedah Latihan
v)  Kaedah Penemuan
vi) Kaedah Projek
vii) Kaedah Persembahan Lisan
viii) Kaedah sebahagian-keseluruhan.

Kesemua kaedah-kaedah diatas boleh digunakan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani (PJ), tetapi hanya dua kaedah yang popular digunakan iaitu kedah kuliah dan keadah kuliah-demonstrasi.

KAEDAH KULIAH

Kaedah ini adalah kaedah yang luas digunakan untuk kelas-kelas teori dan praktikal. Ia lazim digunakan didalam kelas yang memerlukan kedua-dua bahagian teori dan praktikal. Penilaian dan memberi maklum balas tidak boleh diberikan semasa kuliah. Dengan itu kuliah perlu digunakan untuk memberi motivasi kepada pelajar atau memberi taklimat berkenaan dengan matlamat guru. Walau bagaimanapun, kuliah boleh memberi manfaat jika ia dirancang dengan rapi dan disampaikan dengan penuh semangat. Ia lebih berkesan lagi jika bergabung dengan teknik lain.

Berikut adalah satu contoh kuliah yang boleh digunakan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani :

1.Pengenalan
-Menerang dan menjelaskan skop pelajaran
-Memeberitahu pelajar apa yang dikehendaki daripada mereka
-Cuba membangkitkan minat
-Sentiasa senyum, menghadap kelas dan bercakap dengan pelajar termasuk pelajar di barisan belakang.

2. Persembahan
-Kuat tetapi nada mesra
-Jelas percakapan dan pilih perkataan yang sesuai
-Huraikan istilah yang digunakan
-Bercakap dengan semua pelajar
-Menggunakan teknik-teknik lain seperti penyoalan, papan tulis, demonstarsi dan lain-lain
-Ulang butiran penting
-Guna lawak jenaka
-Mengetahui isi kandungan pelajaran dan yakin

3. Penutup
-Mengulangi point-point utama
-Menggalakkan perbincangan
-Meneguhkan point yang lemah

 KAEDAH KULIAH – DEMONSTRASI

Kaedah ini merupakan kaedah utama yang digunakan oleh guru Pendidikan Jasmani. Demonstarsi boleh digunakan oleh guru. pelajar atau kumpulan pelajar. Kaedah ini melibatkan demonstarsi lisan dan penglihatan, dengan itu ia menambahkan lagi nilai kaedah ini. Biasanya demonstarsi digunakan untuk menggambarkan penerangan lisan.

Berikut adalah contoh kaedah kuliah-demonstarsi yang boleh dipraktikan dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan jasmani :

1. Pendahuluan
-Susun pelajar supaya mereka boleh dengar dan lihat. Pelajar boleh duduk, melutu dan berdiri
-Mengenalkan tajuk atau aktiviti dengan menggunakan kaedah kuliah
-Kaitkan kemahiran dengan apa yang dipelajari sebelum ini

2. Demonstrasi
-Melakukan demonstarsi mengikut kadar pergerakan sebenar
-Ikut cara dan prosedur yang piawai
-Gunakan istilah yang piawai untuk mengelakkan kekeliruan

3. Demonstrasi dan pengajaran
-Semasa membuat pelakuan , beri butiran yang sepatutnya
-Beri sebab tentang cara sesuatu pergerakan dilakukan
-Terang dengan sepenuhnya mengenai pergerakan yang tidak dapat dilihat jika ia tidak diberitahu.
-Gunakan kaedah ansur maju dan megajar mengikut turutan yang sebenarnya.
-Kaitkan petalian antara kemahiran yang baru belajar dengan pengalaman lepas.
-Ulang demonstarsi dan butiran yang penting
-Ulang pelakuan dengan kadar yang agak perlahan sedikit
-Membuat demontrasi untuk memberi pandangan yang berlainan
-Beri butiran penting

4. Penutup
-Ulang butiran penting
-Menggalakkan perbincangan
-Kukuhkan pengalaman yang terdapat dalam pengajaran


KAEDAH ATAU GAYA PENGAJARAN

Terdapat beberapa gaya atau keadah yang boleh digunakan oleh guru untuk menjalan pengajaran dan pembelajaran pendidikan jasmani. Gaya-gaya yang dipraktikan mestilah membawa satu objektif iaitu setiap murid akan dapat manfaat daripada gaaya yang dikemukakan. Gaya atau kaedah pengajaran boleh dibahagikan kepada 3 kategori yang utama iaitu :
1) Kaedah/Gaya Langsung
2) Kaedah/Gaya Gabungan
3) Kaedah/Gaya Tidak Langsung

GAYA LANGSUNG

Gaya ini mementingkan guru. Seseorang guru membuat semua atau kebanyakan daripada keputusan tentang apa, bagaimana dan bila sesuatu aktiviti itu bermula. Gaya ini berdasarkan Teori Pembelajaran Tingkah Laku (Behavioristic) yang menerangkan bahawa pembelajaran itu berlaku dari luar kedalam melalui pembentukan semula peristiwa-peristiwa yang betul (Gallahue, 1993). Guru dianggap mengetahui bagaimana kemahiran pergerakan dilakukan dengan cara yang betul.

GAYA TIDAK LANGSUNG

Gaya ini berpusatkan pelajar. Ia berasaskan falsafah bahawa pembelajaran adalah lebih daripada mengulang dan meniru perlakuan yang betul. Pembelajaran seharusnya juga melalui percubaan, penyelesaian masalah dan penemuan diri. Ia berdasakan Teori Pembelajaran Kognitif yang mengangapkan pembelajaran sebagai satu proses yang berlaku dari dalam ke luar dan proses pembelajaran itu adalag sama penting dangan hasil pembelajaran berkenaan.

GAYA ARAHAN

Dalam gaya ini ,guru mengawal APA yang akan dipelajari,BAGAIMANA ia dilakukan serta MULA dan AKHIR sesuatu aktiviti>Pelajaran yang menggunakan gaya ini mungkin menggunakan proses yang dicadangkan oleh Gallahue( 1995).Langkah-langkah yang terlibat adalah seperti berikut

Ciri – ciri gaya arahan
-Guru memberi penerangan ringkas dan membuat demostrasi tentang kemahran yang akan dipelajari oleh pelajar .
-Pelajar berlatih.
-Guru memberi komen am tentang prestasi kelas.
-Jika perlu,guru memberi penerangan lanjut dan membuat demostrasi lanjut.
-Pelajar berlatih.Guru memberi tunjuk ajar kepada pelajar yang memerlukan bantuan secara individu atau atau berkumpulan.
-Menggunakan kemahiran yang dipelajari dalam aktiviti yang sesuai serta menilai perlakuan

Penemuan Terbimbing
Kaedah ini juga dikenali sebagai kaedah llimitassi ( Bilbrough & Jones, 1968 ) .Ia memberi pelajar banyak peluang untuk meluahkan perasaan,mencuba dan menjadi kreatif tetapi perlakuan dihadkan dengan tugas yang diberi oleh guru.Sebagai contoh ‘Cari dua cara untuk mengimbangkan badan dengan tiga titik’

Kelebihan –kelebihan
-Membenarkan penglihatan lebih oleh pelajar dalam proses pembelajaran.
-Mengambil kira perbezaan di kalangan pelajar dan pelajar mempunyai peluang belajar mengikut tahapnya sendiri.
-Memupuk pembangunan arah kendiri

Penyelesaian Masalah
Gaya ini adalah kompleks kerana ia memerlukan tumpuan masa yang panjang,memahami masalah dan memikir dengan logik dan sistematik.Di dalam kelas pendidikan jasmani,selepas guru memberi beberapa soalan,pelajar-pelajar menyelesaikan masalah mengikut langkah-langkah berikut :

-Menganalisi dana memahami masalah
-Menyenaraikan syarat-syarat yang perlu untuk menyelesaikan masalah.
-Guna pelbagai strategi untuk mendapatkan maklumat –maklumat
-Membentukkan jawapan yang mungkin
-Pilih dan uji penyelesaian alternatif
-Pilih penyelesaian paling sesuai.
-Menilai kejayaan dalam penyelesaian masalah itu.

Kelebihan-kelebihan
-Kaedah ini mengalakkan interaksi antara pelajar-pelajar.
-Ia memupukkkan tahap pemikiran kognitif yang tinggi
-Ia menggalakan ingatan tentang apa yang dipelajari.

Kelemahan kelemahan
-Lebih memakan masa berbanding dengan kaedah yang berpusat guru.
-Kaedah ini kadangkala suar untuk melibatkan setaip pelajar dengan berkesan.Pelajar yang lembab atau pelajar yang kurang --kemahiran menyelesaikan masalah tidak akan dapat menikmati pelajaran dengan sepenuhnya.

Kejayaan gaya penyelesaian masalah bergantung kepada :
Kesediaan pelajar untuk mengambil bahagian dalam pengalaman pembelajaran.
Keupayaan guru untuk memberi masalah dan membimbing prose penyelesaian itu.
Mengikut Thomas,Lee & Thomas (1988) ,gaya pengajaran yang dipilih bergantung kepada tugas mengajar,objektif pengajaran dan sifat pelajar.

 http://bobezani.tripod.com/gerko.htm